W Czechach

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny

Ruszajmy na stok!Dnia 07.01.2019 r. wybrane osoby z kl. V i kl. VI, wraz z panią Hunczą i panią Połczan, pojechały na pięć dni na wymianę do Czech.
Dzień 1: Rano o 7:30 wyjechaliśmy do Czech. Do miejscowości Mała Moravka, gdzie mieści się ośrodek narciarski Karlov - Ski Arena dotarliśmy po 9:00. Gdy wysiedliśmy z busika, mieliśmy 30 min na zakwaterowanie i rozpakowanie, a następnie musieliśmy się przebrać na narty. W ośrodku czekali już na nas uczniowie z czeskiej szkoły w Karlovicach. Spotkaliśmy się tuż obok ośrodka na bardzo łagodnym stoku w tzw. szkółce narciarskiej. Sporo dzieci miało na sobie buty narciarskie po raz pierwszy. Pani instruktor pokazywała nam jak się zakłada narty. Poruszaliśmy się najpierw w jednej, potem w drugiej, a następnie, gdy mieliśmy już obydwie na nogach, uczyliśmy się hamować i skręcać. O godzinie 12:00 poszliśmy na obiad. Po obiedzie mieliśmy prezentację, jak poprawnie zakładać buty na narty i jak je zapinać oraz ściągać, bo to wcale nie było takie proste, jak nam się wydawało.

Później poszliśmy znowu na narty i szło nam coraz lepiej. Od 16 do 18 mieliśmy czas wolny. Niektórzy odpoczywali, inni grali, rozmawiali i nawiązywali kontakty z czeskimi uczniami. O 18:00 była kolacja. Po kolacji mieliśmy kilka minut odpoczynku i czas na wspólne zabawy integracyjne w świetlicy.
Dzień 2: Pobudka o 7:15, ponieważ o 8:00 spotykaliśmy się na śniadaniu. Od 9 do 11:30 nauka jazdy na nartach. O 12:00 obiad, po nim zbieraliśmy siły na popołudniową naukę od 14:00 do 16:00. Po kolacji poszliśmy na spacer lepić ze śniegu. Byliśmy podzieleni na kilka grup i naszym zadaniem było ulepić dużą śniegową rzeźbę, a następnie opowiedzieć o niej ciekawą historię.
Dzień 3: Podobnie jak dzień drugi, czyli o 8:00 śniadanie, następnie 2,5 godziny spędziliśmy na stoku. Wszyscy korzystali już z wyciągu krzesełkowego. Byliśmy podzieleni na 3 grupy w zależności od umiejętności i opanowania jazdy na nartach. Dużo osób umiało już bardzo dobrze jeździć, korzystali nawet z tras oznaczonych czerwonym kolorem. Potem obiad o 12:00, odpoczynek, a następnie mieliśmy zaplanowaną wycieczkę do miasta Bruntal, gdzie zwiedzaliśmy zamek. Było to bardzo ciekawe. Wróciliśmy na kolację, a po niej spotkaliśmy się na świetlicy. Tam Czesi zorganizowali wspólne zabawy oraz poznaliśmy 10 zasad bezpiecznej jazdy na nartach, tzw. Dekalog Reguł Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS).
Dzień 4: Przed południem odbywała się nauka jazdy na nartach i po obiedzie także. Wieczorem poszliśmy do Horskiej Służby – była to Stacja Pogotowia GOPR. Ratownik opowiedział nam o swojej pracy, jak wygląda akcja ratunkowa, m.in. podczas wypadków na stoku czy zejścia lawin w górach. Zobaczyliśmy także sprzęt ratowniczy. Dowiedzieliśmy się bardzo dużo.
Dzień 5: Na początku dnia mieliśmy śniadanie, potem musieliśmy zacząć się pakować, a o 9:00 znowu poszliśmy na narty. Gdy wróciliśmy z nart,  to był już czas na obiad. Po obiedzie musieliśmy posprzątać pokoje oraz spakować się do wyjazdu. O 13:00 przyjechał po nas bus i wyruszyliśmy do Polski. Wycieczka była bardzo extra super wypasiona, ale po nartach bolały nogi. Mamy nadzieję, że będzie więcej takich wycieczek :D (i będzie brała w nich udział aktualna klasa VI).