Instrukcja obsługi mózgu

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
Czyli jak uczyć się skutecznie...
Krok pierwszy:

Położyłeś się i miałeś najszczersze chęci uczyć się, ale szybko zasnąłeś nad książką?

Twój organizm zareagował prawidłowo. Mózg jednoznacznie odczytał otrzymany sygnał: teraz odpoczywam. Maszyneria myślenia pracuje na wysokich obrotach jedynie w pozycji pionowej i przy pewnym napięciu mięśniowym.
Pamiętaj! Ucząc się siedź i nic nie zajadaj!
Krok drugi:

Uczyłeś się, ale na drugi dzień niewiele pamiętałeś?

Materiał wyparował z twojej głowy, gdyż nie nastąpił jego transfer (przeniesienie) do magazynu pamięci trwałej. Aby wiadomości zostały tam zakodowane (zmagazynowane), muszą być powtórzone i utrwalone. Jednorazowy kontakt z materiałem nie powoduje wytworzenia się w mózgu tzw. engramów, czyli trwałych śladów pamięciowych. Im więcej powtórek, tym engramy są trwalsze. Łatwiej też wtedy wydobyć z głowy wiedzę na każde żądanie. To tak jak z jazdą na rowerze. Byłeś mały i uczyłeś się jazdy na rowerze. Często ćwiczyłeś, żeby pochwalić się przed kolegami swoją umiejętnością. Minęło kilka lat i znowu wsiadasz na rower- okazuje się, że nie zapomniałeś, bo w mózgu została "wyryta" ścieżka pamięci.
Pamiętaj! Aby zapamiętać, powtórz wiadomości po 10 min, po 1 godz., po 3 dniach. Nie ucz się na ostatnią chwilę- dzień przed sprawdzianem!

Krok trzeci:

Musisz napisać wypracowanie, a nie wiesz, jak się za to zabrać?

Na początek zrób sobie rozgrzewkę. W ciągu 3 min napisz jak najwięcej wyrazów zaczynających się na daną literę, np. "w". Nie zmarnuj tej rozgrzewki! Jeśli przez najbliższe 10 min nie zajmiesz się wypracowaniem, będziesz musiał ćwiczenie powtórzyć.
Potem zapisuj sobie różne myśli, które przychodzą ci do głowy w związku z tematem pracy. Przydadzą się, aby rozwinąć jakieś zdanie albo myśl.
Pamiętaj o trzech najważniejszych częściach:

I. Wstęp- jest bardzo ważny, bo możesz zainteresować czytelnika, albo zniechęcić go do dalszego czytania twojej pracy.

II. Rozwinięcie- zadbaj o to, aby we właściwej kolejności znalazły się najważniejsze zagadnienia, wydarzenia. Pamiętaj, że czytelnik (nauczyciel) będzie szukał konkretnych dowodów, które dotyczą tematu pracy. Nie lej wody! Bo to pogorszy twoją sytuację.

III. Zakończenie pracy- musi zawierać wnioski podsumowujące główne myśli.

PAMIĘTAJ!
- trzymaj się tematu
- pisz czytelnie i zadbaj o akapity
- jeśli nauczyciel będzie musiał namęczyć się, aby odczytać twoje pismo, masz dużą szansę, że postawi ci gorszą ocenę.
Krok czwarty:

Język obcy jest dla ciebie wyjątkowo obcy?

Nie masz wyjścia- musisz go oswoić. Już dziś rozmowy kwalifikacyjne często odbywają się w języku obcym. Kiedy Ty będziesz szukać pracy, stanie się to normą.
Książkę z serii "Jak nauczyć się języka obcego w weekend" zostaw dla naiwnych. To nic nie daje. Nie wierz w to! Nie masz wyjścia- musisz zaprzyjaźnić się z językiem obcym. Musisz mu poświęcić codziennie minimum 15 minut. Ale jest na to rada!

1. Przygotuj małe karteczki, z jednej strony napisz wyraz w języku obcym, z drugiej w języku polskim. Nowe słówka musisz przygotować do każdej lekcji.

2. Aby zapamiętać słówka, należy przeczytać polskie słowo, następnie powiedzieć je i zapisać w języku obcym. Jeżeli nie wyszło, odkładasz kartkę do poprawy na koniec kolejki. Przekładaj kartoniki tak długo, aż zapamiętasz wszystkie wyrazy.

3. Układaj wyrazy tematycznie do koperty. Nie wyrzucaj ich! Szanuj swoją pracę! Wracaj do nich i powtarzaj wg zasady "pisz i mów". Wyobraź je sobie, przeliteruj je (c-a-t).

Tym sposobem możesz uczyć się historii (dat, wydarzeń historycznych); nazwisk pisarzy i tytułów utworów oraz najważniejszych wydarzeń literackich. Uwierz, to działa!

Musisz pamiętać o systematycznej pracy! Musisz poświęcić trochę więcej Twojego wolnego czasu, ale to się opłaca. Czas przeznaczony na pisanie na kartonikach zwróci się z nawiązką, bo w taki sposób nie tylko uczysz się szybciej, ale i skuteczniej. UWIERZ W SIEBIE! TY TEŻ TO POTRAFISZ! Każdy człowiek, który potrafi posługiwać się językiem obcym, zaczynał tak jak Ty!

Pomyśl, ile masz możliwości: programy komputerowe, Internet, telewizja satelitarna, płyty, kasety, piosenki, filmy w wersji oryginalnej. Wybierz to, co dla Ciebie jest najlepsze. Nie martw się, jeśli wszystkiego nie rozumiesz. Słuchaj! Nie bój się popełniania błędów! Każdy człowiek, który potrafi posługiwać się językiem obcym, zaczynał tak jak Ty!

- aby nauczyć się czytać- musisz czytać (tak jak w klasie I)
- aby nauczyć się rozumienia mowy- musisz jej słuchać
- aby nauczyć się pisać- musisz pisać (tak jak w klasie I)
- aby nauczyć się mówić, musisz mówić, choćby do siebie.

Krok piąty:

Musisz przeczytać lekturę, nauczyć się na klasówkę z jakiegoś przedmiotu?


Co zrobić, aby jak najlepiej zapamiętać treść?

Siedzenie nad książką i myślenie "o rety jaka ona gruba"- to po prostu strata Twojego cennego czasu.
Podczas czytania postaraj się skoncentrować nad treścią, zamiast przyglądać się literom. Ważne jest, abyś miał pełną kontrolę nad własnym umysłem, tak jak kierowca nad pojazdem.
Pamiętaj, że człowiek myśli czterokrotnie szybciej, niż mówi. Podczas normalnej rozmowy w języku ojczystym używa się około 150- 180 słów na minutę. Jeśli czytasz w takim tempie w jakim mówisz, pozostawiasz swoim myślom mnóstwo czasu na to, aby zajęły się czymś innym.

A teraz kilka cennych rad:

· Czytanie zacznij od przeglądu całości ( tak jak z układaniem puzzli: znaczniej łatwiej je dopasujesz, jeśli najpierw zobaczysz cały obraz).
· Po wstępnym zapoznaniu się czytaj tekst aktywnie: myśl, kontroluj tok rozumowania autora, ustalaj wątki, głównych bohaterów, wracaj do poprzednio przeczytanych treści jeżeli czegoś nie rozumiesz.
· Jeśli tekst nie jest trudny, przyspiesz tempo czytania. Nie dawaj swoim myślom czasu na bujanie w obłokach. Łatwiej wtedy zrozumiesz treść, a zrozumienie sprzyja zapamiętywaniu.
· Używaj kolorowych pisaków fluorescencyjnych (oczywiście jeśli to jest Twoja książka), aby zaznaczać ważne dla Ciebie fragmenty tekstu. W innym przypadku używaj ołówka.
· Możesz uwagi notować na specjalnie przygotowanej kartce, lub na marginesie książki.
· Jeśli tekst jest długi, podziel go na logiczne części i referuj sobie treść po przeczytaniu każdego fragmentu. Każdy akapit powinien mieć swoje hasło wywoławcze. Zapisuj je. Ułatwi Ci to powtórzenie.
· Pamiętaj! Wracaj do zasad opisanych we wcześniejszych gazetkach.

Krok szósty:

Boisz się sprawdzianów, klasówek i egzaminów?


Lekkie zdenerwowanie pobudza do sprawnego działania, wręcz mobilizuje, więc nie powinieneś się tym martwić. Kiedy jednak lęk paraliżuje Cię, zastanów się, co jest tego powodem.
Jeśli jesteś dobrze przygotowany, pomyśl logicznie: czego się obawiać?
Wydaje Ci się, że czegoś nie umiesz?
Myśl przede wszystkim o tym, co wiesz, a nie o tym, czego się obawiasz i czego nie umiesz.
Pamiętaj, że nie ma ludzi, którzy wiedzieliby wszystko.
Parę głębokich oddechów i wiara w swoje możliwości z pewnością Ci pomoże.
Musisz mieć trochę zaufania do siebie i nie wolno Ci myśleć: "na pewno mi się nie uda".
Takie nastawienie osłabia Twój własny układ nerwowy. Chyba nie chcesz sam sobie zaszkodzić.
Przed klasówką albo egzaminem pamiętaj i unikaj :

· Osób zbyt pewnych siebie
· Panikarzy - twierdzą, że nic nie umieją (aby ich pożałować), a zazwyczaj są świetnie przygotowani
· Nie wdawaj się w dyskusje, aby zbytnio się nie rozkojarzyć
· Do sali na klasówkę i egzamin wejdź z uśmiechem, pewnie
· Odpowiedź zacznij i zakończ na tym, co umiesz najlepiej
· Na środkową część egzaminu, klasówki, zostaw sobie pytanie, które najmniej Ci odpowiada.

Jeśli jednak idziesz na klasówkę lub egzamin kompletnie nieprzygotowany, to obawa o jego wynik jest słuszna. Na Twoim miejscu też bym się bała!